Ons onderwijs
Bij de start van een nieuw schooljaar ontvangen alle ouders tijdens een algemene informatieavond specifieke informatie over de groep van hun kind. Algemene informatie over ons onderwijs en die dus voor al onze leerlingen geldt, leest u hieronder.
Veiligheid en schoolkimaat
Binnen onze school streven naar een sfeer waarin ieder kind, elke ouder en elke medewerker zich veilig en gezien voelt. We volgen al onze leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en monitoren de sociale veilgheidsbeleving van de leerlingen in groep 5 t/m 8. Dit doen we door het afnemen van vragenlijsten. Als school treden we daarnaast preventief en actief op tegen pesten en beschikken we over een (sociale) veiligheidscoördinator (Rianne Steuber) en twee school vertrouwenspersonen (Rianne Steuber en Lianne Wolters). Wanneer het gaat om veiligheid en schoolklimaat, dan vinden wij de verbinding met ouders hierin erg belangrijk.
Aanbod
Voor de kernvakken rekenen, taal, lezen en spelling, is er sprake van een doorgaande leerlijn voor de groepen 1 t/m 8. We streven er binnen ons (les) aanbod naar om dit zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de behoeften en ontwikkeling van onze leerlingen. Digitale middelen worden bij de kernvakken functioneel ingezet, maar worden ook ingezet om het (les) aanbod te verrijken en digitale vaardigheden bij de kinderen te ontwikkelen.
Naast de kernvakken is er veelal op de middagen aanbod op de zaakvakken (aardrijkskunde, natuur en geschiedenis), schrijven, tekenen, handvaardigheid, verkeer, muziek en bewegingsonderwijs. Onder begeleiding van de groepsleerkracht gymmen de kleuters in de speelzaal van onze school. De groepen 3 t/m 8 gymmen in de sportzaal van de BMV tegenover de school. Op maandag onder begeleiding van meester Freek (vakleerkracht) en op donderdag (groep 7-8) en vrijdag (groep 3-4 en 5-6) onder begeleiding van de eigen groepsleerkracht.
Zicht op ontwikkeling
We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen voortdurend door middel van toetsing, observaties en gesprekken met leerlingen en ouders. Wanneer een leerling of groep onvoldoende lijkt te profiteren van het geboden (les) aanbod, analyseren de leerkrachten waar het stagneert. Hiervoor wordt vervolgens een pasende interventie gezocht. Wanneer nodig worden hierbij de IB-er en/of ouders betrokken. Ook hierin vinden wij een goede verbinding met ouders van belang. De kennismakingsgesprekken, voortgangsgesprekken en eventuele zorggesprekken dragen bij aan het tot stand komen en onderhouden van deze verbinding.
Kwaliteitszorg
Binnen onze school werken de leerkrachten iedere dag hard om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. De kwaliteit van onze school zien wij als een gedeelde verantwoordelijkheid: leerkrachten, ouders en leerlingen. Wanneer blijkt dat er expertise nodig is en we dit (nog) niet in huis hebben, zorgen we ervoor dat we dit de school binnen halen vanuit onze scholenstichting of daarbuiten.